Creatieve dag - @a.devlaam

Geplaatst door Melanie Groenen op

Regen, regen en regen

Het kan in Nederland soms zo somber zijn buiten. Grijs, druilerig weer. Geen lekker weer om naar buiten te gaan. Nu vind ik dat over het algemeen niet zo erg, ik ben echt een huismus. Maar mijn peuterzoontje van 3 jaar is liever de hele dag buiten en kan op zo’n dag dan theatraal voor het raam blijven wachten tot het weer opklaart. Maar het gebeurde niet…

 

Knutselwerkje

Omdat mijn zoontje Stan heel actief is en graag buiten speelt, kan ik best wel opzien tegen zo’n lange regenachtige dag. Maar gelukkig is hij (net als ik) altijd wel te porren voor een creatieve activiteit.

 

Ik werk bijna nauwelijks met geplande knutselwerkjes. Ten eerste omdat ik vaak last minute bedenk dat het leuk is om samen iets creatiefs te ondernemen en ik dan de kans niet meer krijg om in een aantal minuutjes een knutselwerkje te zoeken. Meneer wil altijd gelijk starten, herkenbaar? ;) Ten tweede omdat een knutselwerkje meestal niet zoveel met creativiteit te maken heeft, maar meer met het leren van een vaardigheid, denk aan leren knippen, plakken, schrijven etc. Niet dat dat minder waardevol is voor je kind, maar het is niet mijn insteek met een creatieve activiteit.

 

Als wij samen een creatieve activiteit gaan doen, kiezen we samen voor bepaalde materialen en dat zet ik dat klaar. Ik pak als basis de gepersonaliseerde schildersplank van Grennn. Of we nu gaan kleien, plakken of schilderen, het is super fijn om een stevige en afgebakende basis te hebben om creatief aan de slag te kunnen gaan.

 

Creativiteit

Creatief zijn is namelijk een enorm uitdagende vaardigheid. Het is super spannend om de eerste streep op een leeg blad te zetten. Het voelt vaak alsof de eerste streep allesbepalend is voor wat je gaat maken en in hoeverre het zal slagen. Mensen streven altijd naar perfectie en dat zit al vanaf jongs af aan in ons én dus ook in onze kinderen. Een ondergrond kan helpen bij het scheppen van veiligheid. Een tafel of groot oppervlak kan voelen als oneindig en dat kan heel overweldigend aanvoelen. Een afgebakende ondergrond voelt dan veel veiliger aan.

Daarnaast is het natuurlijk ook heel fijn om een stevig ondergrond te hebben en is het fijn dat de plank heel eenvoudig schoon te maken is. Beide dingen dragen enorm mee aan het met plezier creëren.

 

Materialen

Ik heb onze creatieve materialen per ‘soort’ ingedeeld. Ik merk dat het Stan helpt. Veel soorten materiaal tot je beschikking hebben lijkt misschien een luxe, maar zal eerder tot overprikkeling leiden dan tot creativiteit. Dat geldt net zo goed voor het hebben van veel speelgoed.

We hebben een bakje met allerlei soorten verf, een glazen potje en kwasten, een bakje met stiften, potloden en glitterpennen, een bakje met stickers, foam figuren en lijm, een bakje met strijkkralen, een bakje met klei, mesjes en accessoires etc. Bij elke activiteit kiezen we maximaal 2 bakjes en gaan we aan de slag.

 

Jouw rol

Wat doe jij als jouw kindje aan het knutselen is en jij zit aan dezelfde tafel? Ga je zelf ook iets maken of help je jouw kindje met zijn kunstwerk? Het is voor de creativiteit van kinderen heel belangrijk dat ze zich vrij voelen om te maken wat ze willen maken.

Ik kan bijvoorbeeld aan Stan laten zien hoe ik iets maak of teken, maar het is beter voor de creativiteit van Stan als ik hem leer hoe je met het materiaal kunt werken en wat je allemaal met het materiaal kunt doen. Dan kan hij zelf bepalen wat hij ermee maakt. Ik kan Stan ook leren om netjes binnen de lijntjes te kleuren en te zorgen dat er geen verf op tafel komt, maar het is beter voor de creativiteit van Stan als ik hem leer hoe hij zorgvuldig met het materiaal omgaat en hoe hij zijn werkplek weer netjes kan achterlaten. Op deze manier leer ik hem hoe het materiaal werkt en hoe hij daar zolang mogelijk plezier van heeft, maar leert hij zelf, door te doen, wat hij met het materiaal kan maken en dat vind ik een creatieve activiteit.

 

Tips

Vind je het leuk om de creativiteit van jouw kind nog meer te stimuleren? Dan heb ik nog een aantal leuke tips voor je:

  • Probeer ‘open’ naar het materiaal te kijken wat jullie in huis hebben. Je kunt veel materialen op nog veel meer andere manieren inzetten, dan je misschien gewend bent. Pinterest gaat je daar enorm bij helpen, mocht je het lastig vinden om dat in te zien. Maak eens een ketting van strijkkralen en gebruik plakoogjes eens bij het kleien etc. Het hoeft maar een kleine wijziging te zijn ten opzicht van hoe je het normaal zult gebruiken, het helpt je brein om steeds creatiever te worden én jouw kind dus ook.

Vergeet niet een kijkje te nemen in de shop van Grennn. Het staat vol met creatieve materialen die enorm stimulerend werken voor de creativiteit omdat ze op zoveel manieren te gebruiken zijn.

  • Maak nooit jouw kunst op het kunstwerk van jouw kind. Het zal altijd jouw maaksel vergelijken met zijn of haar eigen maaksel en het maaksel van jou zal altijd beter zijn in de ogen van jouw kind. Help je kind liever door te laten zien hoe je het materiaal kunt gebruiken, doe eventueel iets voor, maar laat jouw kind het maken. Dat is ook heel belangrijk voor het zelfvertrouwen van jouw kind.
  • Als je tijdens het knutselen zelf ook iets maakt. Experimenteer dan met het materiaal. Het zal aanstekelijk werken voor jouw kind. Als je iets maakt wat jouw kind nooit zou kunnen maken, zou het demotiverend kunnen werken. Als jouw kind vaak vraagt of jij iets wilt maken in zijn of haar plaatst, dan heeft jouw kind gezien dat jij het beter kunt en vertrouwt daardoor misschien niet meer op eigen kunnen. Probeer zo min mogelijk iets in plaats van jouw kind te maken, maar ondersteun ze tijdens het maken.
  • Begin met kleine stapjes. Als je niet van jezelf durft te zeggen dat je creatief bent, kan het voelen als een grote stap om deze vaardigheid te stimuleren bij jouw kind. Begin met een materiaal wat erg vertrouwd voelt en wat voor weinig rommel zorgt. Ik denk dat de meeste ouders wel met potloden overweg kunnen. Ga eens met je kind experimenteren wat je allemaal met potloden kunt doen behalve dingen (na)tekenen of inkleuren.

Een leuke activiteit met potloden is: Houd een halve minuut lang een potlood op het papier en beweeg je hand in allerlei willekeurige richtingen. Als je klaar bent, proberen jullie zoveel mogelijk herkenbare dingen te zien in jouw tekening (die kun je eventueel omtrekken met stift). Misschien zie je wel een auto, een letter, een dier.

  • Durf rommel te maken. Leer jouw kind hoe zijn of haar werkplek weer blinkend schoon kan worden en hoe je zorgvuldig met het materiaal omgaat (bijv. niet gooien met een kwast). Dan kan jouw kind vervolgens rommel maken. Als Stan aan het verven is, zit er niet alleen verf op het papier. Maar ook op de tafel, zijn schort, zijn handen, zijn gezicht en de stoel waar hij op zit. Als je dingen maakt en jouw focus ligt bij het maken, dan is het heel vervelend om daar steeds uitgehaald te worden, omdat je gelijk je handen moet wassen. Dat verstoort het creatieve proces. Dus als het niet gevaarlijk of beschadigend is, wacht dan met opruimen/schoonmaken tot de activiteit klaar is. En nog beter: doe het samen, maak het een onderdeel van de activiteit.

Maak er een hele mooie creatieve dag van, als het weer zo somber en druilerig is.

 Ik wil Annemarij ( @a.devlaam) ontzettend bedanken voor het schrijven van deze prachtige blog. Voor meer inspiratie zou ik zeker een kijkje nemen op haar instagrampagina of website https://studiohemelsblauw.nl/


Deel dit bericht



← Ouder bericht Nieuwer bericht →


Laat een reactie achter

Let op: opmerkingen moeten worden goedgekeurd voordat ze worden gepubliceerd.

Nederlands